Épületfeltüntetés gyorsan- közérthetően

Épületfeltüntetés Budapesten 45.000 Ft - Megbízható földmérő, kedvező ár

Elkészült a családi háza? Az önkormányzatnál a Használatbavételi engedély megadásánál szóltak, hogy földmérőt kell keresnie? Épületfeltüntetés kapcsán kell vázrajzot beadmi a földhivatalba, de nem tudja mi az? Jó helyen jár!

Épületfeltüntetés kedvező áron, megbízható földmérő Budapesten. Minimális zavarással mindent elintézünk a földhivatalban. Olvasson tovább!

Épületfeltüntetés - gyorsan, közérthetően, földi halandóknak

Az épületfeltüntetés jogszabályi háttereAz alábbi oldalon igyekszem közérthetően bemutatni az épületfeltüntetés kapcsán a legfontosabb jogi-földmérési ismereteket. Természetesen az épületfeltüntetés témakörében a precíz jogi formulákat megtalálja a vonatkozó jogszabályokban (több helyen elszórva, jogi nyelven).

Éppen ezért, kissé egyszerűsítve, de közérthető módon a legáltalánosabb információkat igyekszem az leendő ügyfeleim részére kigyűjteni - ezzel is az Ön idejét kímélve.

Témák ezen az oldalon (olvassa tovább, kattintásra odaugrik):

Egyből a közepébe: Épületfeltüntetés ára, árak

Mivel úgyis mindenkit ez érdekel, a részletes magyarázat előtt a pénzügyi rész. Kérem, olvassa el azt is, mit tartalmaznak az itt megadott árak. (A részletekhez kattintson majd ide is)!

Az épületfeltüntetés árának két része:

A MUNKADÍJ és a FÖLDHIVATALNAK FIZETENDŐ DÍJ.

A KEDVEZMÉNYES (BUDAPEST) munkadíj 45.000 Ft + ÁFA

Feltételek: Ez egy egyszerűen mérhető (nincs dzsungel, látszanak a telek és az épület sarkai), BUDAPEST területén lévő, 1-3 épületet tartalmazó, 3000 m2 alatti telek esetén érvényes ár (felmérés díja + a szükséges földhivatali várzrajz és dokumentáció díja + földhivatali ügyintézés díja). Ez jellemzően egy családi ház mérete.

Nagyobb ingatlan esetén az épületfeltüntetés MUNKADÍJA DRASZTIKUSAN CSÖKKEN! Például Budapest területén egy 10.000 m2-es ingatlan felmérése és az épületfeltüntetés az épületek elhelyezkedésétől, számától is függően csak 55 - 75.000 Ft között szokott lenni (még a duplája sincs 3-szoros területnél!).

Szintén jelentősen olcsóbb az épületfeltüntetés munkadíja szomszédos ingatlanokon fekvő épületek (családi házak) esetén. Itt is megoldható, hogy a munkadíj ne haladja meg az 55-60.000 Ft-ot (a két ingatlanra együtt). Nem titok, de egy földmérő esetén nagyon befolyásolja az árat, hogy egyszerre MENNYIT kell mérni és hány műszerállást kell felvenni a térkép elkészítéséhez. Amikor relatíve keveset, akkor a mi munkánk jelentősen nem csökken: minden munkarészt, munkafázist egyszer meg kell csináljunk (bele kell kezdenünk), és le is kell dokumentálni a földhivatal számára, függetlenül attól hogy egy épület van vagy 4.

Az épületfeltüntetés munkadíját viszont drasztikusan befolyásolja milyen messze van Budapest az érintett ingatlantól - ha személyes ügyintézést kér. (Az épületfeltüntetés esetén is csak a területileg illetékes földhivatalban lehet intézni a térkép és a kérelem beadását, máshol nem - ez jogszabályi kötöttség.)

Épületfeltüntetés árak Magyarország földhivatal Budapest Vázrajz földmérő

Lehet ugyan levelezéssel és előreutalásokkal is intézni a dolgot, de ez lassabb - legalább 2 héttel nő meg az ügymenet a személyes leutazáshoz képest. Ne feledje: egy ügyhöz kétszeri leutazás szükséges: egy a felmérés előtt vagy azonos napon, egy pedig utána az épületfeltüntetés kérelmezése és a kapcsolódó földhivatali dokumentáció (vázrajz) beadása miatt.

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

Épületfeltüntetés ára: A Földhivatalnak fizetendő díj

A FÖLDHIVATALNAK FIZETENDŐ DÍJ egy érdekes eset.

Ennek mértékét jogszabály határozza meg, nem mi (így nem is képezheti alku tárgyát). Jelenleg ha van egy ingatlana és arra egy épületfeltüntetés átvezetését kéri, akkor a díjak az alábbiak:

  • Adatszolgáltatási díj - épületfeltüntetés: 4000 Ft (nincs ÁFA, a telek 10 ha alatti)
  • I. fokú ingatlan-nyilvántartási kérelem díja (beadáskor): 6600 Ft (nincs ÁFA)
  • Vizsgálat díja (épületenként): 800 Ft (nincs ÁFA)
  • Az összes földhivatali díj ezek szerint 11.400 Ft

Épületfeltüntetés ára Budapest földhivatal ügyintézésHa van egy új épület, ugyanakkor át kell vezetni egy régi melléképület lebontását is, akkor a vizsgálat díját 2-szer kell megfizetni (1600 Ft) a földhivatal számára, de a többi díj nem változik.

Ezek a díjak nem áfásak, ha az Ön nevére kérem a számlát a földhivatal pénztárában. Ha a saját cégünk nevére, akkor viszont már ÁFÁ-san kell továbbszámláznunk. Erre gondoljon időben, amikor az épületfeltüntetést megrendeli! Még valami: a földhivatal szolgáltatásairól mindenképp kapunk számlát (akkor is ha Ön magánszemély és nem tud ÁFÁ-t visszaigényelni). Nekünk pedig a munka (az épületfeltüntetési vázrajz) beadásakor be kell csatolni a földhivatal által kiadott számlák másolati példányait - különben be sem veszik az ügy dossziéját.

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

Új házat épített vagy egy régit kibővített - amit KÖTELES megtenni

Amikor egy régebbi házat KIBŐVÍT, egy ÚJAT FELÉPÍT és használatba vesz, akkor két fontos dolga van:

Új családi ház építése vagy a régi családi ház bővítése
  • Egyrészt KÖTELES az új vagy megváltozott épületre HASZNÁLATBAVÉTELI ENGEDÉLYT kérni az illetékes Önkormányzat (fő)építészi osztályán
  • Másrészt épület új alakját KÖTELES bejegyeztetni a földhivatal térképes nyilvántartásába, egy ingatlanrendező földmérő által készített VÁZRAJZ-on (ami egy térkép és a hozzá kapcsolódó dokumentáció). Ez az épületfeltüntetés lényege.

Ezekről részletesen lejjebb!

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

Mikor nem kell az épületbővítést a Földhivatalnak bejelenteni?

Amikor egy meglévő épület szerkezetéhez hozzáépít, emeletet épít rá, köteles az Építéshatósághoz (az önkormányzathoz) bejelentést tenni.

Van néhány olyan eset, amikor az épületbővítést az Építéshatósághoz ugyan be kell jelenteni, a földhivatalban mégsem kell átvezetést (épületfeltüntetést) kérnie. Ennek magyarázata az, hogy a földhivatali bejelentés akkor szükséges, amikor a hivatalos állami térkép (a földmérési alaptérkép) tartalma változik. Ha az alaptérkép tartalma NEM VÁLTOZIK, akkor igazából a földhivatal számára NEM KELL Változási vázrajzot készíteni, nem kell az épületfeltüntetéssel foglalkoznia.

Ez talán nyakatekerten hangzik, de leírom miért kellett így fogalmazni. Az állami alaptérkép tartalma például az épület felülről mért legnagyobb, fallal körülhatárolt tereinek, vízszintesen értelmezett KITERJEDÉSE (bruttó alapterületként is felfogható), de NEM az alaptérkép tartalma például az épület SZINTJEINEK SZÁMA.

Ezt a legegyszerűbb konkrét példákon bemutatni.

Épület bővítésé - mikor kell épületfeltüntetés

Az eredeti épület így nézett ki: (1.)

Emeletráépítés (2.): nem kell épületfeltüntetés,

Bővítés (3.): KELLl épületfeltüntetés

A bővített rész a zöld színezésű.

Mindenképpen kell épületfeltüntetés és ehhez kapcsolódó vázrajzot beadni, ha az épület körvonala változik: az épület a bővített állapotában olyan területrészt is elfoglal, amit a korábban nem (3. ábra). Ennek magyarázata, hogy az állami alaptérkép nyilvántartja az épület ALAKJÁT, (felülről, a levegőből nézve értelmezett alakját) és ha az változik, a változást be kell jelentenie. Például a régi ház MELLÉ épít még egy szobát. A földhivatali átvezetésben segítünk, hívjon nyugodtan a változás bejelentéséhez viszont szüksége lesz minősített földmérő által készített hivatalos munkarészekre (pl. épületfeltüntetési változási vázrajz).

Nem kell ugyanakkor épületfeltüntetés, ha az épületre ráépít egy emelet, amely nem nyúlik túl a korábbi épület határain. Ennek magyarázata az, hogy az állami alaptérkép NEM TARTJA NYILVÁN, hogy az épület HÁNY SZINTES. Vagyis ilyenkor a térkép tartalma nem változik(ha eredetileg minden legálisan be lett jelentve). Erre mutat példát a 2. ábra

Mi van akkor, ha a korábbi épületre ráhúz még egy szintet, de annak alakja eltér a földszinttől? A válasz a következő: ha a ráhúzott szint kiterjedése BELÜL marad a korábbi ház felülről értelmezett alakján, akkor nem kell bejelentést tennie a földhivatalnak. Nem kell akkor sem, ha csak a régi alapterület egy részére húzott fel tetőteret például, és sehol nem nyúlik túl a korábbi alakzaton.

Viszont: KELL Változási vázrajz, ha az emeletráépítéskor az új rész miatt bárhol változott (nőtt) az épület alakja. Ebbe beleértendő az az eset is, amikor egy korábbi terasz fölé (a terasz megtartása mellett is akár) felhúz egy tetőteret. A terasz korábban nem volt az épület alakjának része, most az lett a bővítéssel.

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

A tulajdonos érdeke: bejegyeztetni, eltitkolni vagy "úgy hagyni"?

Sajnos a magyar történelem jogosan teszi kétkedővé az állampolgárt: megéri ez nekem? Bejegyeztessem, vagy eltitkoljam, vagy NE CSINÁLJAK SEMMIT?

ŐSZINTÉN MONDOM: A legjobb és a LEGOLCSÓBB megoldás hosszabb távon mindig az, HA BECSÜLETES. Az épület bővítéséhez képest minimális pénzért bejegyeztetheti az ingatlanon fekvő épületeket. Az önkormányzat által a Használatbavételi engedélyben az épületfeltüntetésre adott határidők túllépése nem szerencsés, de ki lehet magyarázni (ezt nem tőlem hallotta...)

Az épületfeltüntetés az ingatlan tulajdonosának érdekeA fenti két kötelezettség elmulasztása esetén - ha kiderül - büntetést kell fizetnie (különösen a Használatbavételi engedély kérelem elmulasztása esetén).

Általánosságban: ha valamit későn csinál ÉS a hatóság NEM VESZI ÉSZRE (pl. épületfeltüntetés 30 napon túl) - az nem akkora bűn, mintha egyáltalán nem végeztetné el a Használatbavételi engedély megkérését és az épületfeltüntetés átvezetését.

A dolog másik oldala, hogy az ingatlanon található épület vagy épületek korrekt bejegyzése LEGINKÁBB A TULAJDONOS(OK) ÉRDEKE!

Különösen igaz ez, amennyiben:

  • NAGY ÉRTÉKŰ INGATLANA és rajta nagy értékű épülete (családi háza) van
  • TÖBB INGATLANA van, KIMONDOTTAN BEFEKTETÉSI CÉLLAL
  • CÉGES INGATLANA van, esetleg BEFEKTETÉSI CÉLÚ INGATLANAIT egy erre szolgáló CÉGBEN TARTJA (privát vagyonától gazdaságilag, adózás miatt elkülönítve)
  • BANKI FEDEZETKÉNT is szeretné az ingatlanát felhasználni (például termelőüzem kapacitásbővítésére felvenni kívánt hitel fedezeteként)
  • Amennyiben ELADNÁ, PÉNZZÉ TENNÉ az ingatlanát - ha az épületekre vonatkozó földhivatali adatok elavultak, akkor ezzel is jelentősen növeli a vevő alkupozícióját - és RONTJA A SAJÁT ESÉLYEIT!

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

Tévhitek: "rejtegetés", ingatlanadó

TÉVHIT, hogy a nagy értékű ingatlant el LEHET "rejteni".

Nézze csak meg a családi házát a google Maps-on... Magyarország területéről 4-5 évente készül legalább ennyire pontos állami nyilvántartás a levegőből. Egyszerűen a mai technikai szint mellett lehetetlen egy ingatlant, egy épületet sokáig rejtegetni, valamely kötelezettséget "megúszni". Ha előbb lép (előbb, mint a hivatal), valószínűbb hogy az esetleges büntetést is megússza.

Családi ház - bejelentett és a valós épület eltérése nagyon szembetűnő

A lila jelzi a földhivatalba bejelentett épületet, alatta a családi ház valós kiterjedése a levegőből. Az eltérés elég feltűnő. Ha Önnél is ez a helyzet, KERESSEN MEG MOST!

TÉVHIT, hogy az nagy értékű ingatlant el KELL titkolni, pl. az INGATLANADÓ miatt.

Ingatlanadó BudapestenNe aggódjon: ahol ki akarnak vetni ingatlanadót, ott ki fogják vetni (vagy már ki is vetették). Majd legközelebb már tudja, kire NEM fog szavazni... De: helyi (bejelentett) lakosra általában nem vetnek ki ingatlanadót, főleg ha nagy háza van (senki sem akar összeveszni a legbefolyásosabb szavazóival).

Jelenlegi gyakorlat szerint (pl. Budapest) az ingatlanadót "kommunális adó" néven vetik ki, és a FIZETENDŐ ADÓ jellemzően NEM FÜGG AZ ÉPÜLET MÉRETÉTŐL. Magyarán: ha nagyobb családi háza van, ugyanannyit fizet, mintha kisebb lenne, ezért nem érdemes a bővítést nem bejelenteni.

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

Használatbavételi engedély beszerzése

Cégünk nem foglalkozik a Használatbavételi engedély beszerzésével. Ezt rendszerint úgyis az épület, családi ház tulajdonosa intézi (sajnos nem kis vesződséggel).

Budapest területén minden kerületi Polgármesteri Hivatalban vannak illetékes osztályok. Keressen rá az Önkormányzat honlapjára, ott általában van egy "Hivatal" vagy "Polgármesteri Hivatal" menüpont. Ebben megtalálja az Építéshatósági Osztály vagy (Fő-)Építészi Iroda elérhetőségét, nyitvatartási idejét.

A főépítészi iroda elérése az önkormányzat honlapján

Egy példa a XIII. kerület honlapjáról (2012)

A Használatbavételi engedélyt egyébként UGYANOTT KELL ELINTÉZNI, ahol korábban az építési engedélyt is intézte. A Használatbavételi engedély megszerzése jóval több utánjárást és időt igényel, mint az épületfeltüntetés a földhivatal berkein belül, illetve a térkép (vázrajz) elkészítése

Használatbavételi engedélyMíg cégünk kivételes esetben akár az írásos (e-mail) megrendeléstől számított 24 órán belül is összeállítja a szükséges dokumentációt (a terepi felméréssel együtt!), és a Földhivatal ügymenete is rendszerint belefér a 30 napos határidőbe, addig az Építéshatósági ügyintézés időszükséglete - ügyfeleink beszámolója alapján - gyakorlatilag kiszámíthatatlan, nem megtervezhető.

Mindemellett nagyon sok korrekt, segítőkész önkormányzati dolgozóval találkozhat, de az építési ügyek nem egyszerűek, nem gyors lefutásúak és az ott dolgozó kollégák túlterheltek.

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

A jogerős Használatbavételi engedély feltétele a földhivatali ügyintézésnek

Jogerős használatbavételi engedélyMitől lesz JOGERŐS a Használatbavételi engedély?

Attól, hogy az engedély kiadása (dátuma) után úgy telik el 30 nap, hogy azt senki sem támadja meg, senki nem emel kifogást ellene. Ez általában menni szokott.

FONTOS: Gyakorlatilag FELESLEGES az ÉPÜLETFELTÜNTETÉS földhivatali folyamatát MEGINDÍTANI ADDIG, amíg az illetékes Önkormányzat Hivatala NEM ADJA KI a Használatbavételi engedélyt.

Miért? Mert a Földhivatal felé az épületfeltüntetés kapcsán a dokumentációban KÖTELEZŐ legalább másolatban CSATOLNI A JOGERŐS HASZNÁLATBAVÉTELI ENGEDÉLYT.

Röviden:

Ha NINCS JOGERŐS HASZNÁLATBAVÉTELI ENGEDÉLY, a Földhivatal általában BE SEM FOGADJA az épületfeltüntetés mellé tett KÉRELMET.

Az épületfeltüntetés menete

Így azt tudom javasolni Tisztelt Ügyfeleimnek, hogy a Használatbavételi Engedély KIADÁSAKOR (de még a jogerőre emelkedés előtti 30 napon belül) KERESSEN MEG, jelezze hogy kellene az adott ingatlan felmérése épületfeltüntetés céljából.

Így a jogerőre emelkedés előtti napokban kényelmesen (más munkáink közé beütemezve, nem kapkodva) elkészülhet a földhivatali munkarész, és a kézbesített, jogerőssé vált Engedély birtokában egyből, KÉSEDELEM NÉLKÜL megkezdődhet a földhivatali ügyintézés.

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

Mit tisztázzon az épületfeltüntetési eljárás előtt?

Az épületfeltüntetési munka megrendelésekor mi is meg fogjuk kérdezni az alábbiakat, szóval érdemes ezeket átgondolni, a szükséges adatokat megkeresni:

Az épület azonosító adatai a földhivatalbanMelyik ingatlanról van szó?

(Az ingatlan beazonosítása szükséges az adatkéréshez)

  • Melyik település? (Budapesten kerület is)
  • Melyik fekvés? (belterület, külterület, különleges külterület)
  • Mi az ingatlan helyrajzi száma? (ebben lehet alátörés "/" is, például: 1257/12)

Az ingatlan beazonosításához a Használatbavételi engedélyről (amit az Önkormányzat adott) vagy a korábbi földhivatali adatokból (tulajdoni lap) célszerű átvenni az adatokat. Postacím nem elegendő! Ezen adatokat a biztonság kedvéért e-mailben szoktuk kérni. Küldés előtt ellenőrizze, nincs-e elgépelés a helyrajzi számban.

Az épület tulajdonjogát tisztázni kellJogosultságok, ügyek

  • Ön már a tulajdonosa az ingatlannak? (Ha még folyamatban van az adásvétel földhivatali bejegyzése, akkor várni kell, amíg az lezajlik)
  • Van-e az ingatlannal kapcsolatban folyamatban lévő, le nem zárt ügy? (Amíg igen, addig felesleges az épületfeltüntetésbe belekezdeni, mivel a következő ügy intézését csak az előző lezárása UTÁN kezdhetik el intézni. Értelemszerűen ez nem vonatkozik pl. egy jelzálog bejegyzésre.)

Azt, hogy Ön már bejegyzett tulajdonosa egy ingatlannak, a Földhivatal levélben jelzi önnek (amikor az adásvételt, az öröklést, stb. átvezeti).

A le nem zárt ügyek lehetnek peres ügyek, át nem vezetett adásvételek. Ilyen esetekben felesleges az épületfeltüntetéssel foglakozni, előbb minden korábbi ügyet le kell zárni.

Használatbavételi engedélyA Használatbavételi engedéllyel kapcsolatban:

  • A Használatbavételi engedély vagy a Fennmaradási engedély vagy a Hatósági Igazolás legyen jogerős, vagy 30 napon belül emelkedjen jogerőre (Önkormányzat adja ki).
  • A Használatbavételi engedély arra az állapotra vonatkozzon, amit be szeretne jegyeztetni. Tehát ha van egy 5 éve jogerős Használatbavételi engedélye, de 3 éve tovább bővítette az épületet: az nem lesz jó. Felhívom figyelmét, hogy az ügyfél téves, félrevezető adatszolgáltatása miatt a földhivatal által visszadobott ügyeknél a díjat nem áll módunkban visszaadni. (Saját tévedéseink, hibáink költségeit viszont természetesen mi viseljük.)

A Használatbavételi engedélyről korábban már bővebben olvashatott itt.

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

Hogyan kezdjen hozzá az épületfeltüntetési eljáráshoz?

A gondolattól az árajánlat elfogadásáig:

  • Keresse meg cégünket, hogy szeretne egy épületfeltüntetést! Ne aggódjon, ha valamit esetleg nem tud biztosan, segítünk!
  • Küldje el e-mailben (nem SMS-ben!) az ingatlan fenti azonosító adatait (település, helyrajzi szám, stb.)

Megrendelés menete

  • Jelezze, hogy pontosan miről lenne szó:
    • jelezze hogy épületfeltüntetést kér (másban is tudunk segíteni)
    • telek mérete (négyszögölben is jó, körülbelül is elég),
    • hány darab régi épület van az ingatlanon,
    • hány darab új épület van az ingatlanon,
    • hány elbontott épület van (pl. régi garázs lebontásra került)
    • ha bővítés volt, akkor milyen helyiségekkel bővült a korábbi épület
    • bármilyen egyéb probléma, amiről tudomása van az ingatlannal kapcsolatban
    • ezek mind a saját, mind a földhivatal felé fizetendő díjakat befolyásolják
  • Küldünk árajánlatot a saját munkadíjunkról és a várható földhivatali díjakról
  • Az árajánlat elfogadását kérjük e-mailben (nem SMS-ben!) jelezni.
  • Köszönjük megrendelését!

A megrendelés után egyeztetünk időpontot a épületfeltüntetés kapcsán nélkülözhetetlen felmérésre. Még a felmérés előtt kérjük töltse ki és írja alá az Ingatlan nyilvántartási kérelmet 2 példányban! Erről bővebben később!

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

Az Ingatlannyilvántartási kérelem kitöltése és aláírása

Az INGATLANNYILVÁNTARTÁSI KÉRELEM egy jogszabályban előírt tartalmú űrlap, amely az ingatlannyilvántartási eljárás egyik legfontosabb dokumentuma. Azért fontos, mert bármely ingatlannyilvántartási ügy jellemzően csak KÉRELEMRE indulhat.

Ha nincs kérelem, nincs ügy. (Kivéve a Hivatalból megindított ügyeket.)

A Kérelem intézése általában úgy történik, hogy

  • elkérjük Öntől a beírandó adatokat (jellemzően e-mailben, vagyis írásban),
  • mi kitöltjük az űrlapot
  • kitöltjük az űrlap azon részeit, amit mi jobban tudunk, illetve szakmai dolgokat kell beleírni
  • A kész űrlapot 2 példányban kinyomtatjuk, és a felméréskor visszük Önnek aláírni. Összesen 2x2 aláírást kell elhelyezzen.

Az épületfeltüntetés adatait e-mailben kérjük elküldeniA KÉRELEM kitöltéséhez az alábbi adatokat kérjük majd e-mail-ben:

- A kérelmező családi és utóneve/megnevezése (vagy cégnév) - Figyelem, ez nem az a cégnév, akinek a nevére esetlegesen a számlát írjuk, hanem az ingatlan tulajdonosának neve!

- A kérelmező születési neve

- A kérelmező lakcíme/székhelye (telephelye):

- A kérelmező értesítési címe (elektronikus is lehet), ügyintézőjének neve, telefonszáma

- A kérelmező személyi azonosítója/statisztikai azonosítója (cégnél az utóbbi)

- Soron kívüli ügyintézést a kérelmező igényel-e (jellemzően nem, amúgy +10.000 Ft!)

- Az érintett ingatlanok adatai - ezt kérem, beszéljük át telefonba, de a helyrajzi számokat írásban kérem, és kérem hogy pontosan másolja át a szerződésből vagy más okiratból!

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

Mitől kerül annyiba az épületfeltüntetés?

Sokan kérdezik, hogy egy "egyszerű" épületfeltüntetés mitől kerül annyiba?

Mérnöki GPS rendszer épületfelüntetéshezEgyrészt azért, mert a jogszabályok 2010 óta megkövetelik a komolyabb műszerekkel végzett és alaposan dokumentált munkavégzést. A korábbi, a kerítéshez viszonyított mérőszalagos bemérés már a múlté, a korábbi térképezési hibák miatt már nem elfogadott módszer.

Másrészt a műszerek sem olcsók, egy egyszerű családi házhoz is közel 5.000.000 Ft értékű, jellemzően svájci, precíziós geodéziai műszerrel vonulunk ki. Az alkalmazott műszaki szoftverek ára is 1.000.000 Ft felett indul.

Harmadrészt: nagyon sok olyan munkarészt kell kötelezően előállítanunk, ami az Ügyfél számára "nem érdekes" ugyanakkor a precíz felmérés ledokumentálásához a földhivatal kéri, mert az adatok átvezetésének szükséges előfeltétele.

Negyedrészt: mert az ingatlanrendezői jogosultság felsőfokú szakirányú végzettséghez és jogosultsági vizsgához kötött mérnöki tevékenység. Megrendelőink jellemzően közép- vagy felsővezetők, cégtulajdonosok, akik tisztában vannak azzal, hogy ingyen nem lehet jó munkát elvárni.

Talán az ön számára is érdekes lehet betekinteni az épületfeltüntetés folyamatába, időszükségletébe. Nem is gondolná, egy ilyen egyszerűnek látszó munkának mennyi része van. Íme: (lásd a következő fejezetben)

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

Mit tartalmaz az épületfeltüntetés ára?

Egy átlagosnak mondható, "problémamentes" budapesti családi ház esetén az épületfeltüntetés ára az alábbiakat tartalmazza (ha az adott területen korábban más mérésünk nem volt):

Előzetes egyeztetés az ingatlannal kapcsolatban (e-mail, telefon, ~1 óra)

Földhivatali adatszolgáltatás beszerzése (2-3 óra)

  • Utazás a földhivatalba oda és vissza
  • Sorban állás a földmérési adatokért
  • Sorban állás a pénztárnál (külön sorszám és várakozás)

Földhivatali adatszolgáltatás letisztítása, előkészítése méréshez (1 óra)

Terepi felmérés, földmérés épületfeltüntetéshezTerepi felmérés (3-4 óra nekünk, Önnek 2-3 óra)

  • Helyszín megközelítése
  • Aláírt Ingatlannyilvántartási "Kérelem" átvétele az Ügyféltől
  • GPS alappont sűrítés (2-3 pont), pontonként kb. 200 észleléssel, 2-szer ismételve, 15 perc eltéréssel, a jogszabályi előírások szerint
  • Felmérés mérőállomással, rendszerint már a GPS eredményei alapján
  • Telekhatár pontok beazonosítása és felmérése (az adott ingatlan pontjai, szomszédok utcafronti kerítései)
  • Az ingatlanon meglévő korábbi épületek bemérése
  • Az ábrázolni kívánt új épületek bemérése

Terepi felmérés irodai feldolgozása (3-8 óra)

  • A GPS mérés pontosságát igazoló állomány letöltése az állami földmérési szervtől
  • A mérőállomás adatainak kiolvasása és feldolgozása
  • Koordináta jegyzék állomány összeállítása
  • Pontfelrakás (a bemért pontok felvitele a műszaki rajzoló (CAD) programban)
  • Épületek, kerítések, egyéb mért adatok felszerkesztése, megszűnő épületek törlése
  • Mérési vázlat állomány véglegesítése, mentés DWG-ben, PDF-ben
  • Változási Vázrajz állomány véglegesítése, mentés DWG-ben, PDF-ben
  • Változási állomány véglegesítése, mentés DWG-ben
  • A digitális leadási könyvtárszerkezet kialakítása, feltöltése a kapott, a mért és a szerkesztett állományokkal
  • A Műszaki leírás összeállítása, ha van akkor fényképekkel
  • A földhivatali "Kérelem", a jogszabályban előírt nyilatkozatok és részletes tartalomjegyzék összeállítása
  • Digitális adathordozó összeállítása, írása, vírusellenőrzése
  • Papír alapon benyújtandó munkarészek nyomtatása
  • Nyomtatott dokumentáció összeállítása, készítői aláírások, bélyegzések
  • Dosszié lezárása

Épületfeltüntetés - mérési vázlat

Földhivatal, adatok beadása (2-3 óra)

  • Utazás a földhivatalba oda és vissza
  • Sorban állás a földmérési részleghez, iratok beadása, átbeszélése, számla előkészítés
  • Sorban állás a pénztárnál (külön sorszám és várakozás)
  • Ügyfél értesítése az iratok beadásáról

Számlázás, fizetés, leadás az ügyfélnek (1 óra)

Mindezt csak azért írtam le, hogy tisztában legyen azzal, hogy egy ilyen "egyszerű" munka mögött milyen komoly munka van, mik a követelmények.

Az ügy sikeres átvezetéséről jellemzően Ön kap értesítést, mi nem. Ne kérdezze, hogy ebben mi a logika, minket csak akkor keres a földhivatal, ha baj van.

Az elektronikus dokumentációt a Megrendelő email címére megküldjük.

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

Mire készüljön a felmérés alkalmával?

Néhány szó arról, hogy mi történik amikor személyesen találkozunk az épület felmérése miatt.

ELŐKÉSZÜLET: Kérjük, hogy az Ön által aláírt "Kérelem" 2 példányban, aláírva legyen Önnél (kérésre mi is kinyomtathatjuk és visszük, de akkor mindenképpen Önnek ott kell lennie, legalább az aláírás idejére - ami jó 1 percet vesz igénybe).

A felmérés alkalmával kb. 1,5 - 2,5 órán át vagyunk a telken.

LAKÁSBA NEM MEGYÜNK BE, de az épületet és a telket a felmérés miatt körbe kell járjuk!

Ha a "Kérelem" alá van írva, akkor nem kell személyesen találkoznunk, beengedhet a rokona, házvezetőnője is!

Geodéziai bemérés épületfeltüntetéshez BudapestenCsak nappal (világosban) dolgozunk a műszerek miatt.

Nem csak munkanapokon tudunk menni, de a munkanapokat preferáljuk.

Az utcai kaput jellemzően kérjük nyitva tartani a mérés idejére . Be kell mérjük a szomszéd telekhatárokat és az utcai frontot is, ezért az utcán jellemzően felveszünk egy műszerállást és ide többször vissza kell menjünk a felmérés során. A nyitott kaput becsukjuk, figyeljük, nehogy bejöjjön valaki, hiszen a műszereink is milliós értéket képviselnek.

A felmérés végén szólunk, hogy végeztünk, értesítés nélkül nem hagyjuk el a helyszínt!

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére

Gyakori (olykor kényes) kérdések

Kérdés: Lehet-e gyorsítani a földhivatali ügyintézést egy épületfeltüntetés esetén?

Válasz: Gyorsítani lehet LEGÁLISAN - az ügyintézés mellé sürgősségi eljárást kell kérni +10.000 Ft-ért a normál átvezetési kérelem díján felül. Ezt a pénzt a földhivatal pénztárába kell beadáskor befizetni, illetve a beadott űrlapon (bekarikázással) kell jelezni a sürgősségi kérelmet. Ilyenkor a szokásos 30 nap helyett akár 1-2 hét alatt is bejegyzik az épületeket, megtörténik az épületfeltüntetés.


Kérdés: Lehet-e "megokosítani" a földhivatali ügyintézést egy épületfeltüntetáés esetén?

Válasz: Telefonban gyakran kérdezik az "egyéb lehetőségeket". Egyéb módon "megokosítani" a folyamatot NEM LEHET - nagyon határozottan nem. Gondolja meg, hogy akik ezt átvezetik, egykori iskolatársaink, kollégáink egy szűk szakmában. Mind letettünk egy komoly jogosultsági vizsgát azért, hogy ilyen munkákat is végezhessünk. Maga szerint ezt kockáztatnánk néhány ezer forintnyi többletért? NEM!

Az épületfeltüntetés földhivatali ügyintézése egyébként is egy kényelmes sétagalopp lesz az Építéshatósági ügymenethez (a Használatbavételi engedély beszerzéséhez) képest, ráadásul az épületfeltüntetés esetén szinte mindent mi intézünk.


Kérdés: Megvan a Használatbavételi engedély, de túlléptem az épületfeltüntetés kapcsán megadott 30 napos határidőt. Mit lehet tenni?

Válasz: Mielőbb keressen meg, elindítjuk az épületfeltüntetés folyamatát. Valószínűleg nem is kell semmilyen büntetést fizetnie, de ezt nem tudom biztosra ígérni. A lényeg az, hogy utána rendben lesz az ingatlana.


Kérdés: Még a telek előző tulajdonosa épített egy nagy házat, ami szerintem nem lett átvezetve. Honnan lehet ezt megtudni és mi a teendő?

Válasz: Ha bizonytalan az épülettel kapcsolatban, akkor első körben keressen meg. Ha lehetséges, akkor utánanézünk az elérhető nyilvános forrásokban. Ha ilyen nincs, vagy maradt a bizonytalanság, akkor kérhetünk egy földmérési adatszolgáltatást a földhivatalból (konkrét ügy megindítása nélkül). Erre egy minimális ügyintézési árat már fogunk kérni a földhivatali díjon felül.

A kapott térkép alapján már le tudjuk mérni, mekkora méretű épület van a földhivatalba bejelentve hivatalosan. Ha ez a méret nagyon nem stimmel, akkor:

  • Meg kell keresni az épület Használatbavételi engedéléyt vagy Fennmaradási engedélyét
  • Ha nincs ilyen engedély, először ezt kell beszerezni az önkormányzattól (lásd feljebb)
  • Ha az engedély megvan és jogerős, akkor el kell indítani az épületfeltüntetés folyamatát, amelyet nagyon kedvező áron, rövid határidővel vállalunk.


Kérdés: Van egy nagy kerti úszómedencém, kell-e épületfeltüntetés a földhivatalnak?

Válasz: NEM, a földhivatal számára érdekes dolgok jellemzően a fallal körülhatárolt épületek és építmények, illetve természetesen a jogi- használati határ változások.

Vissza az épületfeltüntetés lap tetejére